|
Pročtenářsky orientované působení vybraných knihoven v ČR
PAVLÍČKOVÁ, Kristýna
Diplomová práce se věnuje pročtenářskému působení vybraných knihoven v České republice. Teoretická část popisuje funkce knihoven, systém knihoven v ČR a vybrané kapitoly z dějin knihoven a knihovnictví. V dalších kapitolách popisuje faktory ovlivňující vztah ke čtení, formy práce knihovníka se čtenářem, projekty a akce na podporu čtenářství a představuje vybrané knihovny v České republice - Národní knihovnu České republiky v Praze, Moravskou zemskou knihovnu v Brně a Jihočeskou vědeckou knihovnu v Českých Budějovicích. V praktické části na základě řízených rozhovorů a analýzy výročních zpráv knihoven za rok 2018 popisuje kulturní a výchovně - vzdělávací aktivity, které knihovny nabízí pro své registrované i neregistrované čtenáře a aktivity, kterých se účastní na podporu čtenářství. Součástí práce je také analýza vybraných výchovně - vzdělávacích aktivit výše zmíněných knihoven.
|
|
Dětská kniha a mediální konvergence
Parkanová, Šárka ; Zezulková, Markéta (vedoucí práce) ; Köpplová, Barbara (oponent)
Tato diplomová práce se věnuje dětské literatuře a cross-mediálnímu ztvárňování příběhů a postav určených dětem. Na problematiku je nahlíženo v kontextu České republiky a německojazyčné části Švýcarska. Cílem práce je pochopit vztah mezi dětskou literaturou a cross-platformním zpracováním dětských námětů z pohledu a zkušenosti knižních nakladatelů, odborníků na dětská média či média v životě dětí a samotných dětí. V rámci mezinárodního sociálního výzkumu byla zvolena metoda hloubkových rozhovorů v případě dospělých participantů a metoda ohniskových skupin v případě dětských participantů. Podle výsledků výzkumu není prozatím tržní prostředí ani postoj společnosti v České republice ani Švýcarsku ideální k tomu, aby vznikaly dětské cross- mediální obsahy, avšak situace se pozvolna proměňuje, a tak je možné, že v budoucnu podíl cross- platformně zpracovaných příběhů vytvořených lokálními tvůrci vzroste.
|
|
Nakladatelství Albatros jako součást moderní mediální společnosti a podpora dětského čtenářství
Parkanová, Šárka ; Halada, Jan (vedoucí práce) ; Batistová, Anna (oponent)
V této bakalářské práci se pokouším nastínit fungování a produkci nakladatelství Albatros po roce 2002, od roku 2009 pak jako součásti moderní mediální společnosti Albatros Media a. s. V rámci představení společnosti se věnuji také jejím ostatním subjektům. Tvorbu edičního profilu nelze oddělit od popisu současného stavu knižního trhu a s ním spjatých podmínek pro vydávání, v tomto případě dětských, knih. Součástí práce je představení konkurence v oblasti vydávání dětské literatury, přiblížení způsobů podpory dětského čtenářství a zhodnocení úspěšnosti titulů vydaných nakladatelstvím Albatros ve zkoumaném období. Cílem mé práce je především popis vývoje nakladatelství Albatros po roce 2002 a jeho současné podoby a v neposlední řadě nastínění podmínek, v jakých produkce nakladatelství vzniká.
|
|
Podpora čtenářství u žáků s dyslexií na druhém stupni základní školy
Horáková, Barbora ; Němec, Zbyněk (vedoucí práce) ; Mlčková, Marie (oponent)
Tato diplomová práce pojednává o problematice čtenářství u žáků s dyslexií a jejich možné podpoře. Zaměřuje se na metody podpory a na způsoby využívané učiteli k rozvoji čtenářství u žáků s dyslexií. V první části se práce teoreticky zabývá vymezením dyslexie, charakteristickými rysy této diagnózy, diagnostikou a vzděláváním žáků s dyslexií. Dále je pojednáváno o čtenářství z teoretického hlediska. Tyto dvě složky se propojují a vstupují další faktory jako je výuka, učitel nebo osobnost dítěte. Následně je pojednáváno o metodách, které mohou přispět ke zlepšení úrovně čtenářství. Stěžejní část je věnována metodám využívaným k podpoře a pozitivnímu ovlivnění čtenářství u žáků s dyslexií. Práce nabízí podněty a možnou inspiraci pro budoucí či stávající pedagogy, jak žákům s dyslexií přiblížit knihy. Pojednává také o vyskytujících se problémech, které jsou součástí praxe. Cílem diplomové práce bylo zjistit, jakými způsoby pedagogové na 2. stupni základních škol rozvíjí čtenářství u žáků s dyslexií. V práci byla použita kvalitativní metoda a k získání informací byly využity strukturované rozhovory s druhostupňovými pedagogy, kteří mají zkušenosti s výukou žáků s dyslexií. Výzkumné otázky se týkaly zkušeností učitelů s žáky s dyslexií, specifik při práci a úrovně čtenářských dovedností žáků s dyslexií....
|
|
Literární a čtenářské aktivity JVK v Českých Budějovicích (vlastní doporučené aktivity)
MAKOVCOVÁ, Eliška
Bakalářská práce se zabývá literárními a čtenářskými aktivitami, které realizuje Jihočeská vědecká knihovna v Českých Budějovicích. Před jejich popisem a analýzou je v teoretické části věnována pozornost roli knihoven pro rozvoj čtenářství a čtenářské gramotnosti u dětí a mládeže, následuje stručný popis historie JVK v Č. Budějovicích. Součástí praktické části jsou návrhy vlastních aktivit vhodných pro rozvoj čtenářství dětí a mládeže.
|
|
Dětská kniha a mediální konvergence
Parkanová, Šárka ; Zezulková, Markéta (vedoucí práce) ; Köpplová, Barbara (oponent)
Tato diplomová práce se věnuje dětské literatuře a cross-mediálnímu ztvárňování příběhů a postav určených dětem. Na problematiku je nahlíženo v kontextu České republiky a německojazyčné části Švýcarska. Cílem práce je pochopit vztah mezi dětskou literaturou a cross-platformním zpracováním dětských námětů z pohledu a zkušenosti knižních nakladatelů, odborníků na dětská média či média v životě dětí a samotných dětí. V rámci mezinárodního sociálního výzkumu byla zvolena metoda hloubkových rozhovorů v případě dospělých participantů a metoda ohniskových skupin v případě dětských participantů. Podle výsledků výzkumu není prozatím tržní prostředí ani postoj společnosti v České republice ani Švýcarsku ideální k tomu, aby vznikaly dětské cross- mediální obsahy, avšak situace se pozvolna proměňuje, a tak je možné, že v budoucnu podíl cross- platformně zpracovaných příběhů vytvořených lokálními tvůrci vzroste.
|
|
Čtenářství ve volném čase
BEČVÁŘOVÁ, Michaela
Diplomová práce se zabývá čtenářstvím ve volném čase a je koncipována do dvou částí. Teoretická část pojednává o čtenářství, volném čase, pubescentním čtenářství, vlivech působících na dětské čtenářství a o podpoře čtenářství ve volném čase. Dále se zabývá čtenářskými kluby a provedenými výzkumy v oblasti čtenářství. Praktická část představuje výzkum ve čtenářských klubech na ZŠ a MŠ T. Šobra v Písku, na ZŠ a MŠ J. K. Tyla v Písku a na ZŠ a MŠ Záhoří, jehož cílem je zjistit jaký vztah měly děti ke čtení před zahájením docházky do čtenářského klubu a jaký vztah ke čtení mají v současné době po určité době jeho navštěvování.
|
|
Volnočasové aktivity konané pod záštitou Městské knihovny Soběslav
MIKŠOVÁ, Renata
Bakalářská práce "Volnočasové aktivity konané pod záštitou Městské knihovny Soběslav" je koncipována do dvou částí. Teoretická část pojednává o problematice volného času a roli veřejných knihoven jako institucí nabízející různé formy trávení volného času. Praktická část je tvořena smíšeným výzkumem. Je postavena na dotazníkovém šetření realizovaném mezi dětskými uživateli knihovny v Soběslavi a doplněna o rozhovor s ředitelkou této knihovny.
|
|
Nakladatelství Albatros jako součást moderní mediální společnosti a podpora dětského čtenářství
Parkanová, Šárka ; Halada, Jan (vedoucí práce) ; Batistová, Anna (oponent)
V této bakalářské práci se pokouším nastínit fungování a produkci nakladatelství Albatros po roce 2002, od roku 2009 pak jako součásti moderní mediální společnosti Albatros Media a. s. V rámci představení společnosti se věnuji také jejím ostatním subjektům. Tvorbu edičního profilu nelze oddělit od popisu současného stavu knižního trhu a s ním spjatých podmínek pro vydávání, v tomto případě dětských, knih. Součástí práce je představení konkurence v oblasti vydávání dětské literatury, přiblížení způsobů podpory dětského čtenářství a zhodnocení úspěšnosti titulů vydaných nakladatelstvím Albatros ve zkoumaném období. Cílem mé práce je především popis vývoje nakladatelství Albatros po roce 2002 a jeho současné podoby a v neposlední řadě nastínění podmínek, v jakých produkce nakladatelství vzniká.
|
|
Knihojed: mění způsob jakým lidé kupují a konzumují eBooky
Janoušek, Lukáš
Rád bych představil projekt, na jehož spuštění momentálně pracujeme. Jedná se komunitní web určený pro spisovatele a čtenáře přinášející nový způsob, jakým budou e-booky konzumovány. Ještě před spuštěním beta verze jsme se domluvili s několika nakladatelstvími na vzájemné spolupráci. Snažíme se přinášet literaturu široké veřejnosti každý den neomezeně na času, prostoru a čtecím zařízení.
Prezentace: PDF
|